torsdag 28 november 2013

Gurkan

För något drygt år sedan upptäckte vi Choo choo arc arms combo - ett roligt och effektfullt sätt att byta platser i trioformation utan att behöva gå runt i cirkel. Vi började så sakterliga införa den i vårt vokabulär men den satte sig aldrig riktigt av någon anledning. Det som såg så logiskt ut när man stod vid sidan av var inte alls så självklart när man var mitt uppe i den... varken första, fjärde eller sjunde gången. Så vi tragglade vidare, med inte alltid helt tillfredsställande resultat. Så i våras kom vi på att det ju vore himla kul att kunna göra den på fyra, vi dansar ju så sällan i trio. Kul att tvingas ha en ståendes vid sidan av liksom. En kväll i träningssalen slog vi därför våra ats-nördiga huvuden ihop och fnulade fram en lösning.

Nu låter det kanske som att vägen till Gurkan var spikrak väl upplyst redan från början, men tänk er fyra personer som pratar i mun på varandra under häftigt gestikulerande i ett antal timmar över ett paket mariekex så kommer ni närmare verkligheten. Svårt att föreställa dig detta? Nåväl:

Bloggteatern ger: "En enkel och lättfattlig konversation angående skapandet av Gurkan. Eller?"

Ridån går upp.

Men okej. Första steget är ju inåt.
Ja precis, i fyra taktslag, och sen snurr och sen
Okej, men vi behöver en lång passage. En diagonal.
Ja i första steget ja! Eller nej jag menar andra.
ÅTMINSTONE en lång diagonal, två vore roligare
Så om 4an och 1an byter plats....
....då rör sig 2an och 3an parallellt på sin planhalva..?
Så om jag börjar HÄR. Vart ska jag gå?
I första steget går du hit.
Hit. Och du menar andra steget.
Ja. Andra steget går du hit.
Men sen måste vi ju fortsätta röra på oss.
Ja vi kan inte bara göra samma tillbaka igen.
Man skulle kunna ta den långa diagonalen i det sista steget istället?
Men hur skulle då första passeringen se ut?
Såhär. Om du går hit..
Nä, det funkar inte.
Såhär kanske?
Neeej, då försvinner hela effekten med
Det gör den ju inte. Om 3:an börjar här, och 1an går hit och dom andra två byter plats
...så KOMMER det att bli väldigt rörigt!
NEJ. Inte om man vinklar åt
Jaha. Du menar att man
Nej... En gång till..
Hörrni, jag tror att ni egentligen pratar om samma sak...
Men du säger att tredje steget blir såhär? Och det är FYRAN som
Vem är fyran nu?
Jag? och sen går jag..
Ja! Okej. Ja. Bra!
Det blir supersnyggt detta!
Ja om man bara...precis.
Jag förstår fortfarande inte vart jag ska gå..?
Hit.
En gång till. Om du börjar här och jag står där, och första
Går hit.
Och andra går
Vi har ju fortfarande bara fyra åttor totalt, inklusive den första inåt
Nej men kolla här, om ni två går DIT och du motsatt
Jaaaaa...
...och då går jag..hit?
Nej dit.
Så vi behöver fortfarande en väg för 1an så att hon hamnar
Ska vi gå den en gång och se vad som händer?
Ja okej. Räkna du då.
....
Och nu. Kan någon bara säga vart jag ska gå?
Dit.
Så då blir första passagen...såhär. Och andra går hit. Och sen ska vi rimligen hamna
...tillbaka i stagger..! :D
Nästan. Om dom som står i hörnen justerar
Igen.
Jamen nu tror jag faktiskt att jag fattar hur du menar, om jag går hit och du dit, och sen är det istället DU och jag som
Jaaa..!
Jag behöver gå den igen.
Hörrni, ärligt. Vart. ska. jag. gå.

Ridå.


Visuella hjälpmedel fullt tillåtet.

Nu är det ju helt klart så att detta är och med högsta sannolikhet kommer att förbli ett litet ITS-inslag i just vår trupp, men det är faktiskt ganska kreativt och spännande att försöka skapa en variant av ett befintligt steg samtidigt som man försöker behålla känslan och uttrycket i längsta möjliga mån.

Och namnet då kanske ni undrar? Jo en fullt naturlig utveckling: Choo choo arc arms combo - Choo choo arc arms quartet combo - Q-combo - Cucumber - Gurkan!

(och om ni smyger in på vår youtubekanal Tiktaalik in action och tittar på klippet från Tusen och en dans, så kan ni se gurkans självaste scenpremiär..!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar