söndag 14 april 2013

På äventyr med Celéste!

Jag äger som bekant inget eget svärd, och har än så länge inte förkovrat mig tillräckligt i svärdsdans för att känna något större införskaffningsbehov. Dessutom är det inte som att jag står utan resurser, eftersom jag känner en och annan som äger fler än ett exemplar. Det var så jag kom i kontakt med Celéste!

Celéste är ett nästan perfekt balanserat svärd av modellen Baladay Scimitar. Celéste och jag har rest mellan Stockholm och Uppsala (där vi har gjort portens dansstudio osäker) otaliga gånger tillsammans, och vi har dessutom tränat en del till Sword Stylization with Belladonna hemma i vardagsrummet. Fast man kan ju inte träna jämt. Det här att man har ett svärd liggandes på tv-bänken har väckt både en och annan kommentar bland såna som är mindre bevandrade inom dans - och det var någonstans bland dessa kommentarer som idén till ett experiment växte fram.

Jag har en god vän som på en svensexa (inte sin egen dock) förra året fick gå en sabreringskurs. Lära sig öppna skumpaflaska med sabel alltså. Enligt egen utsago var detta något av det roligaste han någonsin gjort, och ja. Ni anar nog vartåt det lutar. När han skulle fira 29-årsdag nu i vintras fick jag en idé i huvudet som inte ville ge med sig. Kan man sabrera med svärd för dans? Mer specifikt: kan man sabrera med Celéste? För att svara på detta krävdes empiriska studier.

Beväpnad (pun intended) med en flaska Champagne ur systemets nyhetssortiment och ett något oortodoxt fyllt innebandyklubbefodral åkte jag hem till honom på festkvällen. Jag var nästan först och eftersom det stod matlagning på schemat för värden blev det inte så mycket ståhej runt Celéste som jag liksom hade hoppats. Jag trodde ju att jag hade hittat på den bästa presenten!

Fast jag oroade mig i onödan, visade det sig. När han inte längre hade maten att koncentrera sig på skulle det sabreras och tamefasen om det inte funkade! Om och om igen... Jag vill nog helst inte veta hur många avhuggna flaskhalsar med tillhörande korkar som hamnade på gräsmattan (i snön) nedanför balkongen och har helt ärligt sällan skådat sådan lycka! : D (fick faktiskt testa själv också, och misslyckades, så det krävs nog vissa förkunskaper för önskat resultat - jag rekommenderar inte vilt experimenterande..!)

Efter noggrant utförda empiriska studier kan jag alltså meddela att det går alldeles ypperligt att sabrera bubbel med ett danssvärd.



Nöjdare födelsedagsbarn får man leta efter!

Avslutande parantes: jag måste lyfta ett litet varningens finger. Om man inte vet vad man håller på med finns risken att skapa hack i eggen. Det är lätt att tro att metall är hårdare än glas, men det är ingen absolut sanning. Celéste har levt, och lever, ett rikt liv - och mår inte på något vis dåligt av att hon blivit lite märkt av sina erfarenheter. Men om man är mycket rädd om sitt svärd och inte vill riskera spår i bladet så är sabrering inte ett äventyr att rekommendera! :)

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar