torsdag 18 augusti 2011

Hur Tribal kom till Sverige del 2

*Del 2 i serien, skriven av Ulla Edenmark*

Jag ville fortsätta med Tribal, så jag beställde instruktionsvideos från FCBD och började lära mig systemet. När jag tryckt in allt jag kunde från de videos jag hade, reste jag till San Francisco och blev väldigt trevligt mottagen av Carolena, där jag fick gå på alla kurser jag ville oavsett nivå. Jag gick alla nybörjar- och fortsättningskurser jag hittade, men vågade mig inte på den avancerade kursen. Jag fick vara kvar och titta, och lärde mig naturligtvis enormt mycket bara av det – och inte minst en uppfattning om hur att lära ut systemet, som nu började kallas för ATS – American Tribal Style. Jag var också på Amira, deras hemmascen på den tiden, och kollade föreställning.

När jag kom hem fylld av nya kunskaper och inspiration försökte jag förmedla den till mina meddansare i as-Sayf men där hade intresset redan passerat och man satsade istället på andra stilar. Det slutade med att as-Sayf röstade bort stilen så Yallah! är fortfarande den gruppens enda Tribalinspirerade föreställning.

Jag fortsatte undervisa lite på as-Sayfs sommarskola och workshops, och våren 2000 hade jag en intensiv med tema Tribal. På den kursen gick Sophia Ström, Natasja Mrdjanov och Cecilia Brättemark, som skulle bli Tribal Empire, Sveriges första renodlade tribalgrupp.



Det var en vårdag, vi satt utanför Studiefrämjandets lokaler och på den tiden rökte vi, så det var vad Natasja och jag gjorde på parkbänken. Sophia och Natasja hade redan pratat om att bilda en tribalgrupp och vi pratade redan där om drömmen att jobba så mycket vi kunde och att samla pengar till att åka till USA och studera för FCBD i San Francisco. Vårt första projekt blev att försöka få ihop något till as-Sayfs elevshow, som då hölls på restaurang Norrport i Vasastan varje terminsslut. Vi hade då fått med oss Cecilia, som hade sett Yallah! och sedan dess velat dansa stilen själv. Detta första uppträdande gav oss definitivt mersmak, så vi jobbade vidare och snart hade vi ca 20 minuter, vårt första färdiga set. Musiken var Country Dance, ett stycke i 4 delar av Sirocco, en grupp musiker som har gjort mycket musik särskilt för den amerikanska tribalstilen. Det fanns inte musikmixningsprogram, Youtube hade inte kommit och tekniken hade knappt lämnat kassettbandsstadiet., så att hitta ett färdigt, lagom långt set, var guld.

Det var i Kungsträdgården på stora scenen vi gjorde vår egentliga debut, som gruppen Tribal Empire. Namnet kom till som ett skämt efter att vi inte fått vara med på en föreställning eftersom vi inte hade något namn. Vi blev då Tribal Empire Strikes Back, efter Star Wars-filmen - vi ville visa att de hade missat något. Vår första logga är mycket lik Star Wars Empire Strikes Back-filmens logga, om man tittar noga :) Namnet fastnade, vi blev Tribal Empire, och vi jobbade och slet, dansade på flera ställen, bland annat Kungsan igen.

Fortsättning följer......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar