måndag 22 augusti 2011

Scensmink - Foundation

När man ska stå på scen och dansa så vill man ju helst ha smink som håller och får en att se snygg ut även när man har gått av scenen. Man vill inte komma av scenen och ha ränder i ansiktet där foundationen har svettats bort eller för den delen en foundationmustasch...

Man får också ta hänsyn till på vilken slags scen man ska stå och under vilken tid på dygnet. Är det en scen med stark belysning, är det på dagen eller kvällen, är scenen utomhus, är publiken nära? Alla dessa faktorer påverkar sminkningen i sin helhet. Har man scenbelysning på sig så äter den upp en del av sminket och man får tänka på att använda lite mer helt enkelt.

Det kan vara en bra idé att investera i en primer för ansiktet, primer gör så att det man lägger över sitter bättre och kan också göra så att det glider på lättare. Det finns en hel uppsjö med olika primers men några som jag har hört väldigt bra saker om är:

MAC Prep & Prime-serien
Korres Face Primer
Urban Decay Complexion primer
Clarins Instant smooth perfecting touch primer 
Too Faced Prime & Poreless

Jag föredrar att ha en ganska ordentlig täckning på min foundation när jag uppträder. Jag har ingen särskild foundation just för uppträdanden, även om det förmodligen skulle vara en bra idé, utan jag använder först en flytande foundation och sen mineralpuder.

En annan sak som är viktig att ta hänsyn till är vilken hudtyp du har; har du torr eller oljig hud? Det kommer också att påverka vilken foundation som passar dig bäst. Min hy är ganska torr så jag brukar inte ha problem med att sminket glider omkring och försvinner för att jag blir oljig. Däremot så svettas jag ju på scen så att ha en foundation som står emot det är ett plus.

En foundation som jag tycker är alldeles förträfflig, i allmänhet, är MAC Face and Body foundation. MAC Face and Body foundation är en vattenresistent foundation som håller väldigt länge och just vattenresitent foundation är väldigt bra om du ska stå på en scen och svettas. Den har däremot inte så hög täckningsgrad, men går att bygga upp.

MAC Pro Longwear SPF 10 foundation låter också som en alldeles utmärkt foundation, jag har provat concealervarianten och den sitter som berg.

Efter att du har lagt klart hela dina grund så kan det vara en bra idé att fixera det hela med puder. Jag brukar skippa detta steg ibland, speciellt om jag ska vara utomhus som till exempel på Kulturnatten i Uppsala som är i september. Jag har hört mycket bra om dessa puder, vissa av dem är lite svåra att få tag på i Sverige:

MAC Set powder
Ben Nye Natural set
MUF HD powder
E.l.f Studio powder

Tänk bara på att inte ta för mycket för då kan man bli vit i ansiktet. Vissa puder kan också ge ett vitare sken vid fotografering.

Applicering av foundation tycker jag är en smaksak. Jag använder helst mina fingrar då jag tycker att det smälter in bättre i huden då. Applicerar jag mineralfoundation så brukar jag använda min E.l.f Studio powder brush som är en flat top borste.
Men om man vill ha högre täckningsgrad på sin foundation så brukar borstar ge bättre resultat och då finns det lite olika borstar att välja mellan, här är några som jag har och gillar (samma ordning som på fotot från vänster till höger):

E.l.f Studio powder brush
Kicks foundationborste
Sigma F50
Real Technique Stippling Brush
Kabuki- den här är från Dollar Store.

Det är nog bäst att experimentera och känna efter vad som passar bäst dels för en själv men också för den foundation som man valt.Om man väljer en primer eller foundation med solskydd så kan det ibland se lite småkonstigt ut på foton. Jag har aldrig upplevt det med de produkter jag har provat med solskyddsfaktor i, men vet att många makeupartister brukar undvika just solskydd för fotograferingar.

De produkter som jag använder just nu är Nvey Eco moisturising fluid foundation i 510, Lumiere Minerals Light Neutral.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar