fredag 4 maj 2012

Att koreografera med ATS

Att koreografera med ATS kan vara ett sätt att verkligen lära känna musiken, då man medvetet uppmärksammar och tar tillvara de olika stegens karaktär. Musiken skiftar ju ofta i karaktär och nyanser under en låt och det är trevligt om man kan fånga upp det så att man inte bara slumpmässigt staplar steg på varandra utan faktiskt låter dem spegla musiken. Ibland kan man känna att musiken nästan skriker efter en viss rörelse, medan det andra gånger finns fler alternativ som skulle kunna passa.

Att koreografera med ATS kan också vara ett sätt att nöta in nya rörelser som man ännu inte är riktigt bekväm i, att så att säga använda muskelminnet för att utveckla sin stegrepertoar. Det kan ta emot att i ledarposition använda steg man känner sig osäker på och koreografier är ett sätt att ta sig runt det. Man får akta sig bara så att man inte fastnar i stegordningen i koreografin när rörelserna väl satt sig, men det löses enklast genom att varva koreografi med improvisation på träningarna.

Som stöd för hur man tolkar musiken i snabb ATS så har FCBD delat in stegen i öppna och slutna steg. Slutna steg är de mer kontrollerade stegen och variationerna, som exempelvis shimmy, turkish shimmy, shoulder shimmy combo, arabic, hip bump och single bump.

Öppna steg kan också beskrivas som de mer dynamiska stegen/variationerna, och exempel på dessa är egyptian, chico four corners, spins, aswat, double bump och single bump half turn.

Inom dessa grupper har sedan stegen sinsemellan olika karaktär; tex så har shimmy en annorlunda karaktär än den mer flödande arabicen, även om båda är slutna.

Så lyssna på musiken, på hur den låter, hur den känns och hur det ser ut. Även om du kanske inte tänker framföra musiken som en koreografi utan som improvisation så kan lite eftertänksamt koreograferande vara det där extra som gör att du mer börjar förstå vad det egentligen är du hör.


/B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar